Het einde
van dag 1 op Pinkpop 2017 nadert. Nadat iedereen van boven de 20 een beetje is
ingedut tijdens het optreden van Justin Bieber, worden we (tot mijn grote
verrassing) toch nog getrakteerd op een feestje. Martin
Garrix zet de boel op zijn kop. Normaal gesproken heb ik het niet zo op
USB-artiesten, maar deze DJ heeft er duidelijk zin in. Zijn
bandje, bestaande uit een belichter, pyro-man en videokunstenaar,
is ook in topvorm.
Ik sta op
1. Zo noemen wij dat als je achter camera 1 staat. Hier op Pinkpop is
dat een grote camera bij de geluidstentjes (Front Of House), op het veld. Met
een dikke telelens kijk ik naar het podium. Een loodzware zuil zorgt
ervoor dat de camera omhoog en omlaag kan. Het gevaarte staat op een dolly
om achter het publiek heen en weer te rijden. Ik heb acht of tien meter rails.
Die dolly
is een geweldig ding. In principe rijdt hij heel soepeltjes, al is het best
pittig om hem steeds in gang te trekken en vervolgens een paar meter verderop
weer af te remmen. Zo kan je wel lekker veel vaart geven aan de
beelden die je vanaf deze positie maakt. Als cameraman varieer je
tussen een close of medium van de artiest en wijde shots met uitzinnig
publiek. Zeker als de lichtshow goed is, blijft dit een leuke
camera om te doen.
Tijdens
de show van Garrix is alles geoorloofd. Elk shot is raak. Je kan gas geven,
maar ook vaste shots maken. Een keurige compositie mag je afwisselen met
vreemde kaders. Het is voor alle acht de cameramensen prijsschieten.
Hierdoor ligt het tempo van de beeldwisselingen hoog en de heren van de
afdeling beeldtechniek gooien er een fijne saus overheen die het geheel tot een
lange kleurrijke videoclip maakt.
Je
begrijpt dat ik er lol in heb. De regisseur en schakeltechnicus in mijn
oor zijn ook enthousiast en gooien er nog een schepje bovenop. De DJ bouwt
op naar een volgend hoogtepunt in de muziek. Zijn pyromaan gaat met de handen
naar de knop om voor op het podium grote vlammen te laten ontbranden. Ik zet
aan om met een ruim totaal als de TGV achter alle handjes in de lucht te
rijden. Mijn timing is niet helemaal briljant, waardoor de klap iets later komt
dan gepland. De schakeltechnicus zit wél precies in de juiste flow. Hij laat
het rode lampje in mijn zoeker branden op het moment dat het vuurwerk en het
uitzinnige publiek ontploft. Een, twee, drie tellen maximaal en dan gaat het
door met een ander shot. Ik rem af, maar het is al te laat.
Net iets
te hard botsen de wielen van de dolly tegen het stootblok aan het eind van de
rails. Deze superklem schiet tot mijn grote schrik los en ik rol met camera en
al van de rails. Klabam!
Gelukkig
kan ik het gevaarte nog net tegenhouden en lazert de boel niet ook nog van het
twintig centimeter hoge podiumpje af. Als dat gebeurt is de schade niet te
overzien. Ik denk dat ik voor meer dan € 100.000,- in mijn handen heb. Nu
balanceer ik met twee wielen op de rails en twee wielen ernaast. Ik kan niets
anders meer doen dan met mijn 98 kilo aan de andere kant hangen. Voor het eerst
ben ik blij met mijn overgewicht.
In paniek
kijk ik naar de man met hip baardje achter mij. Het is de belichter van Garrix.
Die kan onmogelijk zijn positie verlaten. The show must go on! Hij wenkt weer
iemand die achter hem staat, maar deze man begrijpt in eerste instantie niet
wat er aan de hand is, wil zijn rug niet opofferen of heeft een vreemde
verzekeringskronkel in zijn hoofd en haalt zijn schouders op. Dit duurt
waarschijnlijk twintig seconden, maar het lijkt een eeuwigheid. Als de belichter
blijft zwaaien en ik mijn meest angstige blik opzet valt het kwartje en springt
hij overeind. Vrij snel hebben we het treintje weer op de rails. Nog voor ik
goed en wel bekomen ben van de schrik brandt het rode lampje in de viewer
alweer. En doorrrrrr!
De rest
van het optreden blijf ik minimaal een meter van beide kanten. Even ben ik een
boemel, al snel is het weer een Intercity, maar een HSL wordt het niet meer.
Met knikkende knieën haal ik het eindstation.
Ik dank
de mannen van het licht die mijn leven als Pinkpopcameraman hebben gered. De
blogger in mij maakt nog een foto van plaats delict en daarna trek ik een zeil
voor de nacht over de camera. Het is de hoogste tijd om op zoek te gaan naar
een biertje.
Je verhalen zijn nóg mooier dan je beelden!
BeantwoordenVerwijderenOh wacht. Nee, toch niet. ;-)
Heb je ook een foto van plaats delict tijdens het delict?
BeantwoordenVerwijderen