De naam
Eduard Huis in’t Veld kende ik al lang voor ik in Hilversum kwam werken. Als
Limburgs ventje keek ik naar Nederland
Muziekland, Veronica’s Strandrace,
Op Jacht naar de Schat en de Rock Night. Al op jonge leeftijd was ik bovenmatig
geïnteresseerd in de magie van de televisiewereld en dus bleef ik altijd zitten tot de
aftiteling, die in de jaren ’80 nog aan het eind van elk programma in een
rustig tempo voorbij kwam. Daarop stond dan steevast bij alle programma’s die
ik cool vond dat Eduard Huis In’t Veld de regie had gedaan.
Toen ik
zeventien was heb ik eens gesolliciteerd bij Club Veronica Kids. Die dag mislukte hopeloos. Met mijn zwaar
Limburgs accent kon ik niet op tegen al die snelle stadskinderen uit de
Randstad en het Gooi. Bovendien liep ik in het begin van de ochtend al met een
vol bekertje Chocomel tegen de glazen hoofdingang van het Veronicapand op het
Laapersveld, waardoor ik de rest van de dag een lullig grote bruine vlek op
mijn nieuwe O’Neill-trui had. Het enige wat deze dag speciaal maakte was de
ontmoeting met de grote Eduard Huis In’t Veld. Dat bleek een ontzettend aardige
man te zijn die met veel passie en vuur over zijn vak kon vertellen.
Daarna
duurde het nog ongeveer twintig jaar voor ik ook zelf kon ontdekken hoe prettig
het is om met deze zeer ervaren regisseur te mogen werken, maar sindsdien komen
we elkaar een paar keer per jaar tegen. Zo mag ik al een aantal jaren met hem
samenwerken tijdens Pinkpop en dat is natuurlijk altijd een feestje.
Een paar
maanden geleden plaatste Eduard op zijn Facebookpagina een unieke oproep. Hij
wilde weten of er collega’s waren die eens een avondje, aan de hand van wat fragmenten, wilden discussiëren over ons mooie vak. Daarmee ontketende hij een potentieel
Project X, want zoveel positieve reacties had hij nooit verwacht. Binnen een
paar dagen waren er tweehonderd dolenthousiaste aanmeldingen. Gelukkig kent hij
genoeg mensen die van een gezellig avondje in de kroeg ook een groots evenement
kunnen maken en dus zaten er gisterenavond in Studio 31 op het Hilversumse
Mediapark meer dan honderd cameramensen, regisseurs, geluidsmensen,
redacteuren, producenten, autocue operators en verslaggevers voor de allereerste ‘Vakbroeders Fragmentenbingo’. De enige presentator in de zaal
was Paul de Leeuw, die zichzelf spontaan had aangemeld om dit heerlijk avondje
in goede banen te leiden.
Niet eerder
kwamen er zoveel ervaren televisiemakers bij elkaar in een studio zonder dat
daarbij een camera aanwezig was. Paul de Leeuw noemde het een soort hemel, om
met zoveel vakgenoten te mogen praten over de leuke kanten van het vak. Op een
groot scherm kwamen twintig fragmenten voorbij die waren aangedragen door
mensen in de zaal. Telkens ingeleid door degene die het fragment wilde laten
zien en na afloop was er ruimte om kort te reageren. Het ging alle kanten op en
dat maakte deze avond heel bijzonder. We keken naar de landing op de maan, naar
een fragment uit de boks documentaire When we were Kings, maar ook naar een
scene uit Schindlers List, naar de Soundmixshow, een stukje RedBull TV,
Memories uit 1997 en we hoorden het hilarische verhaal achter de TopPop-clip
van Nena’s 99Luftballons uit 1983. Met z’n allen lagen we in een deuk tijdens
een totaal uit de hand gelopen live TROS-programma met Arie Ribbens als slecht
playbackende muzikale afsluiter. Vol bewondering keken we naar het werk van de
beroemde Engelse regisseur Hamish Hamilton. Ik zag het begin van een epische
muziekdocumentaire over The Foo Fighters die ik zeker wil gaan kijken. Een
unieke registratie van Underworld op Lowlands en een fake ruzie tussen Paul de
Leeuw met zijn vaste cameraman Julian Marks uit het programma Pa Paul. Ook de
legendarisch stagedive van Eddie Vedder tijdens Pinkpop 1992 kwam voorbij,
waarbij de zanger van Pearl Jam een televisiecrane gebruikte als springplank.
Het is teveel om op te noemen en onmogelijk om met woorden een goed beeld te
schetsen. Ik heb gelachen en gehuild, maar ben vooral geïnspireerd geraakt door
zoveel bevlogen collega’s uit het wereldje waarin ik me mag begeven.
De rode draad
van al die fragmenten was dat je pas een goed programma, een mooie film,
documentaire of tv-registratie kan maken wanneer je een sterk idee hebt, weet
wat je wilt laten zien en samenwerkt met mensen die hun vak verstaan. Techniek
is een belangrijke bijzaak, maar het gaat om inhoud, respect, bewondering,
verwondering en vertrouwen in elkaar.
Met een
buitengewoon vrolijk gevoel sprak ik na afloop collega’s van verschillende
disciplines, uit verschillende bedrijven en allemaal hadden we na deze reünie zin
om mooie dingen te maken. Om samen nieuwe avonturen te beleven. Iedereen vond
het een bijzondere avond en ik denk dat het ook een succes had kunnen zijn als
deze bijeenkomst, in de vorm van een soort Zomergasten
voor TV makers, integraal was uitgezonden. Toch denk ik dat het juist mooi is
om dit avondje lekker voor onszelf te houden. Ik hoop wel dat er over een
jaartje een vervolg komt en ik kan iedereen die er gisterenavond niet bij was van
harte aanraden om dan wel de agenda vrij te houden voor de ‘vakbroeders fragmentenbingo’ van Eduard
Huis In’t Veld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.