Voor
een reportage interviewen we mensen die allemaal boos zijn op hetzelfde
bedrijf. De redactie heeft drie afspraken gepland. Binnen tien uur moeten we het
rondje Hilversum – Hoofddorp – Naaldwijk – Sliedrecht – Hilversum maken. Het
komt er op neer dat we effectief ongeveer twee uur per locatie hebben. De lunch
wordt een broodje bij de pomp en we mogen niet in de file terecht komen.
We
filmen onze hoofdpersonen thuis. Ze wonen allemaal in piepkleine huizen of
flats, roken shag en op de bank ligt een grote stinkende hond. Die zwarte oude bank
staat tegen de kale witte muur of onder het raam. Daar recht tegenover hangt de
allergrootste LCD die je kan vinden. Er zijn nog twee lelijke draaistoelen in
de ruimte (op eentje ligt de dikke luie kat) en een kleine eetkamertafel die
ook tegen de muur staat. Het creëren van een interviewshot met enige diepte is
in zulke woonkamertjes een hele opgave. Zeker vandaag, want het is een voor
cameramensen dodelijke ‘zon-wolken-zon-wolkendag’. Om de twintig seconden
verandert het licht. Het ene moment schijnt de zon fel, even later is het hartstikke
donker. De cameraman moet voortdurend aan het diafragma schroeven met alle
gevolgen van dien voor de scherptediepte. De verouderde lichtset is niet
toegerust om tegen deze zon op te boksen. Het sluiten van gordijnen is geen
optie, want tijd en ruimte om dit woonkamertje uit te lichten is er niet. Bovendien
kom je dan weer in de knoei met de onvermijdelijke snijshots.
Die
‘snijshots’, daar moeten we het even over hebben. Het onderwerp is niet bepaald
sexy, de locatie niet fotogeniek en de hoofdpersoon ook niet. Hij of zij kan
niets doen wat met het onderwerp te maken heeft, maar de interviews zijn
oeverloos en moeten bruut worden ingekort. Daar heb je bij televisie dan
beelden voor nodig die je over de audiolassen heen kan plakken. Dus vragen we na
afloop van het interview aan de mensen of ze even plaats willen nemen achter
hun computer. In principe levert dit nog de meest voor de hand liggende beelden
op. Close muis, close toetsenbord, overshoulder naar computerscherm en recht
van voren, de persoon in het gezicht kijkend. Een extreme close van ogen die
iets lezen… Maar wat dan? Vaak is dit voor een verslaggever of regisseur niet
genoeg. In de montage kunnen ze misschien nog iets met de screenshots van een
website, maar eigenlijk willen ze altijd meer verschillende beelden hebben.
Bijvoorbeeld om iemand te introduceren. De filmploeg gaat krampachtig op zoek
naar kleine scenes… die er nooit zijn. Dus draait het uit op een mevrouw die Senseo
aan het zetten is, een boterham moet smeren, komt aanlopen met de koffie, quasi
intellectueel een boek uit de kast pakt en op de bank gaat zitten. Een brief
lezen of desnoods een tijdschrift. Doen alsof aan de telefoon. Dingen opruimen
die al opgeruimd waren voor de cameraploeg langs kwam. Hond uitlaten. Over de galerij
lopen met een tas vol zogenaamde boodschappen.
In
het aller ergste geval van visuele armoede draaien we losse luistershots van de
interviewer. Knikjes of zelfs de vragen opnieuw stellen in een zogenaamd
‘tegenshot’. Het leidt bijna altijd tot tenenkrommend acteerwerk. Je ziet de
mensen waar je te gast bent ook gek kijken wanneer je vraagt of ze nog even
willen bladeren in die ene ordner, maar als je uitlegt hoe het werkt gaat er
een wereld voor ze open. Zij kijken nooit meer normaal naar de televisie. Elke
avond zullen ze dit soort clichébeelden voorbij zien komen en zich realiseren
dat weer iemand toneel heeft moeten spelen.
Volgende
keer behandel ik de overbodige shots van plaatsnaambordjes, ‘onherkenbaar in
beeld’ en exterieurshots die uit de (wolken)lucht komen vallen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.