vrijdag 18 oktober 2019

nieuwe cameramotoren

Voor de rechtstreekse uitzending van grote wielerwedstrijden en belangrijke marathons worden helikopters of een vliegtuig ingezet om beeld en geluid vanaf de cameramotoren naar de regiewagen bij de finish te stralen. Dat is nog steeds de meest betrouwbare techniek, maar het is ook peperduur. Daarom wordt tegenwoordig steeds vaker gekozen voor een verbinding op basis van 4G. Dan zit er op de motoren een slim apparaat dat met behulp van verschillende simkaarten de beelden verzendt via het draadloze internet. Op die manier is het mogelijk om koersen, hardloopwedstrijden of triatlons ook met een kleiner budget te registreren en rechtstreeks uit te zenden. De afgelopen jaren heb ik verschillende keren op die manier mogen werken, maar tot nu toe was het vaak nog een beetje ‘experimenteel’. Laten we zeggen dat er vooral tijd, energie en geld gestoken werd in de techniek van de verbinding. De rest was soms nog houtje-touwtje. Met aan elkaar geknoopte kastjes, ultra kwetsbare snoertjes en veel gaffertape zat je dan achterop een motor. 
Dat is nu definitief verleden tijd. Afgelopen zondag ben ik ingehuurd door Broadcast Rental. Zij hebben onlangs serieus geïnvesteerd in de juiste materialen om twee motoren op te tuigen voor live sportregistraties. Daarbij hebben ze goed geluisterd naar alle adviezen van de mensen die er uiteindelijk mee werken. Bij de 4Mijlsloop in Groningen werd het resultaat gepresenteerd en ik was onder de indruk. 
Al sinds ik als klein mannetje met mijn vader naar de Amstel Goldrace ging kijken, ben ik gefascineerd door cameramotoren. Ik vind dat mooi. Filmen vanaf een motor is cool en super spectaculair. Het is een van de redenen waarom ik graag cameraman wilde worden. Uiteindelijk heb ik nog steeds niet bij echte wielerklassiekers achterop gezeten, maar ik heb wel vanaf de motor een aantal hele grote marathons mogen filmen. Een paar keer per jaar mag ik opstappen bij tot de verbeelding sprekende motorklussen. Dat is te gek, maar wat ik vooral wil zeggen is dat ik in al die jaren al heel wat cameramotoren van dichtbij heb staan bewonderen. Alleen zo compleet als het afgelopen weekend heb ik ze niet eerder gezien.
Overal was aan gedacht, met oog en oor voor het comfort van de cameraman en motorrijder. De stepjes waar je als cameraman op kan staan waren fantastisch, alle kabels waren precies op maat of keurig weggewerkt, er was een truc bedacht waardoor je de camera even los kon laten als dat nodig mocht zijn en er zat zelfs een kleine monitor voor de motorrijder op het stuur. Zo kan hij in één oogopslag zien of de cameraman achter hem een ruim shot of een close-up maakt. Super handig. Dat dit nog niet eerder is bedacht. We hadden de beschikking over gestabiliseerde lenzen, de intercom was geweldig, de cameraman en motorrijder hadden roodsignalering (tally) tijdens de live-uitzending, technici konden het diafragma en de kleurinstellingen van de camera op afstand bedienen en zo kan ik nog even doorgaan. Niks geknutseld of met gaffertape aan elkaar geknoopt.
Ik hou van mooie spullen. Zeker als je kan zien dat het met liefde is gemaakt en wanneer er goed over is nagedacht. Het is een goede ontwikkeling dat er een nieuwe ‘linking professionals’ aan dit front komen.  Een club die flexibel is en snel kan inspelen op specifieke wensen van opdrachtgevers met een iets kleiner budget. Wie weet levert dit in de toekomst nieuwe kansen en mogelijkheden op. Dat is misschien ook leuk voor mij, maar ik denk vooral aan alle regionale omroepen of evenementen die graag zelf een live-stream willen produceren. RTV Noord heeft afgelopen zondag de primeur gehad en volgens mij is het super goed gegaan. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.