dinsdag 14 december 2010

gekoesterde verlangens


Utrecht. Lijstjesmaand! Nog even en we worden weer doodgegooid met top tienen, honderds en tweeduizend a gogo of zo. Voornemens, verlangens, serieuze verzoeken, hoogte- en dieptepunten.
Ik neem alvast een voorschot op het bal der lijstjes en open met mijn eigen (on)professionele verlangenslijst voor 2011. Deze zet ik met lichte gene op de weblog, zodat potentiële opdrachtgevers weten wat ze te doen staat en op welke momenten ze mij absoluut niet mogen passeren.
Laten we zeggen de 'Ikke ikke ikke top 10':

Op 10: Een willekeurig concert van Andre Rieu. Daar wil ik graag eens een van de tweeënveertig camera's bemannen. Ik heb inmiddels zo vaak verhalen gehoord over de manier waarop onze Limburgse vioolvirtuoos uitpakt als een van zijn optredens geregistreerd wordt, dat ik daar toch graag een keer bij wil zijn. Al is het maar camera 100, ergens tussen het publiek.

En als we toch in Limburg zijn... Op nummer 9: Ik hoorde dat de NOS en L1 het komend jaar samen verslag doen van carnaval, door op zondag 6 maart vier carnavalsoptochten rechtstreeks uit te zenden. Dat is voor mij jeugdsentiment, omdat ik ooit -in 1986- bij Lokale Omroep START in Geleen begonnen ben met het filmen van carnavalsoptochten. De kennis en ervaring die ik toen heb opgedaan zou ik graag weer eens willen inzetten. Liefst als regisseur bij een van die optochten, maar anders ook wel als cameraman. Ik kan me zo voorstellen dat velen in Hilversum dit een stomme wens vinden, maar mij lijkt het ontzettend leuk.

Op 8: Wie is de Mol? Een van de mooiste programma’s van de Nederlandse televisie. In ieder geval het enige programma waar ik (nog) niet voor gedraaid heb en dat ik desondanks nooit wil missen. Nu de @wieisdemol-twitter mij ook volgt, denk ik dat het tijd wordt om eens hard te roepen dat ze mij niet mogen vergeten als ze een nieuwe ploeg samenstellen.

Boer Zoekt Vrouw op 7! Nog zo’n prachtig gefilmd programma dat elke cameraman op zijn CV wil hebben. Daarvoor wil ik graag (tijdelijk) vergeten hoe onaardig Yvon Jaspers ooit tegen mij heeft gedaan. Voor wie dat verhaal nog niet kent; het staat hier.

En op 6: Achterop de motor bij een wielerkoers. Liefst live. Ik mag met enige regelmaat zogenaamde tapeklussen doen voor DutchView MBS (Mobile Broadcast Systems) en één keer mocht ik in Berlijn tijdens de rechtstreekse uitzending van de marathon meerijden op Motor 4.
Ik mag dus niet klagen, maar het is tot nu toe gebleven bij hardloopwedstrijden, veldrijden, mountainbike en triatlon. Op de quad tijdens een marathon op natuurijs lijkt me ook wel wat. Toch is een echte wielerkoers in mijn ogen het hoogst haalbare. En dan reken ik echt niet op Motor 1 in de Amstel Goldrace of Tète de la Course in Frankrijk.

Nummer 5: Een paar dagen op stap met Joris Linssen voor Hello Goodbye of Joris’ Showroom. Zijn programma’s zijn niet alleen mooi gedraaid, ik vind ze inhoudelijk ook interessant. Ooit dacht ik even Hello Goodbye een suf format was, maar de laatste tijd heb ik toch af en toe een traantje weg moeten pinken tijdens het kijken naar dat programma. Dat komt vooral door de manier waarop Joris met zijn gasten omgaat. Hij durft alles te vragen en kan zich dat ook permitteren, omdat hij oprecht geïnteresseerd is. Dat is in Omroepland kennelijk een vrij unieke gave.
En ik heb nog een programma-ideetje voor Joris dat ik graag eens met hem zou willen bespreken.

Op 4: Pinkpop is een van de krenten in de pap. Ik heb er gelukkig al heel wat keren bij mogen zijn. Weer hoor je mij niet mopperen. Toch droom ik er wel nog altijd van om een keer de handcamera op het hoofdpodium te mogen doen. Als dat er niet in zit neem ik graag genoegen met de vertrouwde rol als ENG cameraman die interviews backstage doet, maar één keertje zo’n groots festival met regisseur Eduard Huis in ’t Veld in mijn oor... dat lijkt mij een feest!

En hoog op mijn wensenlijst (vandaag even op 3) staat al heel lang VPRO’s Holland Sport. Wat zou ik toch graag een keer een filmpje voor dit programma willen maken. Die reportages zijn namelijk altijd goed doordacht en bovendien allemaal prachtig gefilmd.
Een paar keer heb ik iemand van de productie aan de lijn gehad, maar telkens ging het om een last-minute klus en kon ik niet. Toch zou ik dolgraag, heel graag, supergraag een keer willen invallen. En niet alleen om deze show op mijn (al behoorlijk imposante) lijst van opdrachtgevers te kunnen plaatsen.
Tijdens de Olympische Winterspelen in Turijn mocht ik een middag met Wilfried de Jong op pad en dat was al een bijzondere ervaring. Dus -voor ik sterf- moet ik een mooi wieleritem voor dit programma gedraaid hebben. Dat móét!
(NOTE voor de redactie van Holland Sport : 0654218645!)

Op 2! Ze gaan weer touren en daar moet natuurlijk een DVD van gemaakt worden. Mee op tournee voor de grote beeldschermen in de stadions lijkt me ook geweldig. Draaien bij een concert van de Rolling Stones, liefst met een camera op of vlak voor het podium, is al jaren een van mijn natte dromen. En tot ik wakker schrik zou ik het willen doen met videokoning Henk van Engen als regisseur. Gewoon omdat ik dat heel graag een keer zou willen meemaken.

En dan nu, op nummerrrrrrr 1: Je moet immers nooit ophouden met dromen. Met hoog grijpen is ook niks mis. Als ik het dan toch zelf mag zeggen, doe mij dan maar de regiefunctie tijdens de live uitzending van de Elfstedentocht in 2011. Niet dat ik de illusie heb dat ik dit zou kunnen, maar ambiëren mag.
Het lijkt mij alleen al te gek om het cameraplan te maken. Meer dan 100 camera’s, elf of twaalf regiewagens, vijf quads op het ijs, vier helikopters in de lucht en al die verbindingen. Urenlang machtig mooie televisie maken onder barre omstandigheden, waar heel Nederland naar kijkt. Volgens mij is dit absoluut het hoogst haalbare op televisiegebied in ons land.

4 opmerkingen:

  1. Ik had wel verwacht dat op nummer 1 zou staan:
    Werken voor vanbrandwijk.tv
    Valt weer tegen!!
    hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over nr 4 wordt nagedacht... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk toch als je nog zoveel mag wensen en te wensen hebt !!
    Helaas kan ik deze wensen niet voor je in vervulling laten gaan, maar ik hoop dat anderen wel dingen voor je kunnen regelen, zodat 2011 een spetterend film jaar wordt !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij nummer 9 wil ik ook zijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.