donderdag 23 augustus 2007

sponsorbelangen

Istanbul, Turkije. Bij elke zichzelf respecterende sport moet je tegenwoordig interviews met deelnemers draaien voor een bord vol reclame. Het is een jaar of tien geleden begonnen bij het voetbal en nu hijgt er zelfs bij de kleinste sport een pr-medewerker of een sponsorboy in je nek als je na afloop wil weten hoe het de winnaar is vergaan. Overal dwingen ze je om een shot van de sponsorlogo's te maken en eigenlijk vinden ze het jammer dat die sporter er zo hinderlijk voor staat.
Alles in het belang van de commercie.
Toen ik een jaar of zes geleden Formule1 ging draaien waren er een of twee teams die het zo regelden dat hun geldschieters in beeld kwamen als je een rijder wilde spreken. Tegenwoordig hebben alle teams voor hun motorhome zo'n schreeuwend wandje.
Voor de cameraman is het vrij kansloos om er voor zo'n plaat nog iets van te maken, maar het is in deze tijd onvermijdelijk. Hoe jammer ik het ook vind; ik begrijp het wel. Waar ik me alleen mateloos aan stoor is de kwaliteit van die borden. Er is vaak niet over nagedacht. Laat staan gesproken met een cameraman die deze reclame goed in beeld moet brengen.
Dat ze bij de triatlon van Stein zo'n bord zelf in elkaar knutselen waarbij na een regenbui alle logo's uitlopen vind ik nog wel charmant, maar zelfs een aantal grote Formule1 teams blijkt niet in staat om dit professioneel aan te pakken.
Hier in het paddock zijn een aantal van die verplichte achtergrondjes wit en dat is vooral als de zon schijnt dodelijk. Het overstraalt zo dat de rijder er voor te donker wordt of de achtergrond zwaar overbelicht is. Zeker als er een coureur voor gaat staan met een pet op zijn kop (ook gesponsord) en je in beeld nog iets van zijn ogen wil zien.
Bij Spyker heb ik de persdame er vandaag eens op gewezen. Ze wist niet dat dit een probleem was en heeft dus waarschijnlijk nooit kritisch naar het resultaat van interviews voor hun bord gekeken. Mijn opmerking komt ook niet bovenaan op haar prioriteitenlijst te staan, want ze heeft pr-matig heel andere problemen aan haar hoofd. Waarschijnlijk zal het dit seizoen niet meer veranderen. Jammer voor de sponsors, voor ijdele rijders en vette pech voor de cameraman en zijn kijkers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.