vrijdag 11 januari 2008

الجزيرة

Rotterdam. De afgelopen veertien jaar heb ik voor heel wat verschillende opdrachtgevers mogen werken. De lijst die ooit begon bij Lokale Omroep Start en AT5, bevat inmiddels bijna alle landelijke omroepen, een aantal regionale zenders en zelfs flink wat buitenlandse stations. Maar niet eerder waren mijn beelden te bewonderen op het Arabische netwerk Al Jazeera. Sinds vandaag is daar verandering in gekomen. 
Nou moet je niet gelijk denken dat ik zo’n grotopname van Osama Bin Laden heb gemaakt. Naast de nieuwszender is er ook Al Jazeera Sports en die hebben de uitzendrechten van de Nederlandse voetbalcompetitie. Wij hebben een voorbeschouwing gedraaid op de topper Feijenoord-PSV die zaterdagavond rechtstreeks wordt uitgezonden in het Midden-Oosten.
Al Jazeera is een klant van dutchView en tot nu toe deed ik er ook altijd een beetje lacherig en flauw over. Dat was niet geheel terecht als je bedenkt hoe groot het afzetgebied van deze zender is. Onlangs bekeken naar schatting 40.000.000 miljoen mensen via dit station de wedstrijd VVV-Ajax. 
De reportage die wij vandaag hebben gedraaid met de buitengewoon sympathieke verslaggever Abdel zal voor de wedstrijd worden uitgezonden. De interviews met Tim de Cler en Nuri Sahin worden naar alle waarschijnlijkheid gezien door miljoenen in Marokkaanse cafeetjes, Tunesische huiskamers en Algerijnse theehuizen. In Jordanië, Djibouti, Saoedi-Arabië, Jemen, Koeweit, Egypte of Irak. Een voorzichtige schatting komt al gauw ver boven die paar miljoen die bijvoorbeeld naar Boer Zoekt Vrouw kijken. Een reden om deze klus zeer serieus te nemen.
Maar ik ben niet de enige die Al Jazeera niet helemaal op waarde wist te schatten. De eredivisieclubs doen ook weinig met de mogelijkheden die dit kijkerspubliek met zich meebrengt. Ik zou om te beginnen de verslaggever (de cameraploeg) van zo’n groot station meer in de watten leggen. 
En wat dacht je van de sponsormogelijkheden? Als ik bijvoorbeeld Philips was, dan zette ik op de relatief goedkope boarding langs de Nederlandse velden boodschappen voor de Arabische kijkers. Misschien zijn ze in Marokko of Algerije niet zo koopkrachtig (hoewel zij ook een televisietoestel hebben), maar in de oliestaten zit wel veel kapitaal. Het is in ieder geval een gigantische markt. Reken maar dat het opvalt als je in Arabische koeienletters langs het veld in de Kuip zet: ‘Wij doen de hartelijke groeten aan alle lieve kijkbuiskinderen van Al Jazeera.’ 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.