De Meern. Een goede vriend stuurde mij gisteren dit linkje. Voor de mensen die geen zin hebben om er op te wachten; het is een filmpje, gedraaid met een fotocamera. Nou kunnen veel telefoons en compact camera’s al filmpjes maken, maar binnenkort komt Canon met een semi-professionele spiegelreflexcamera die ook kan filmen. En kijk eens hoe!
Fotografisch is het speeltje, de Canon EOS 5D MarkII, zo goed dat veel topfotografen overwegen om hun duurdere apparaten te verpatsen en met dit hebbeding verder te gaan. Maar hij kan dus ook nog verbluffend mooie video’s maken. In zeer hoge kwaliteit.
Vraag me niets over resolutie of compressietechnieken, daar heb ik geen verstand van. Het gaat om wat ik zie en dat mag er zeker wezen. Het is om bang van te worden.
Nou denk ik niet dat wij van de televisie straks met fototoestellen gaan lopen, maar deze ontwikkeling zet me wel aan het denken. Natuurlijk gaan firma’s als Canon en Nikon zich steeds meer op het vlak van film begeven en ooit zal er wellicht geen onderscheid meer zijn. Dan is een goede foto gewoon één beeldje uit een filmpje.
Als cameramensen gaan fotograferen en fotografen gaan filmen worden organisatoren van grote evenementen gek. Want hoe moet het met de rechten van bijvoorbeeld Formule1 als elke fotograaf ook een potentiële cameraman is. Hoe bescherm je dan nog de televisiebeelden waar nu nog grof voor wordt betaald?
De televisiezenders met rechten moeten hun camera’s accrediteren voor een evenement. Dat kost ook weer geld. Hoe meer je betaald, hoe groter je werkveld wordt. De cameraman krijgt een sticker op de zijkant van zijn camera en mag onder strenge voorwaarden filmen op afgesproken plekken. Wel of niet in de pitstraat, paddock, grid en nooit langs de baan. De race wordt namelijk geregistreerd door camera’s van de organisatie, zodat zij de regie in eigen hand kunnen houden. Andere filmcamera’s worden niet toegestaan. Zelfs het F1-personeel of de sponsors moeten hun handycam thuis laten. Maar straks is dat dus niet meer te controleren en kan elke fotograaf langs de baan ook even snel een briljant filmpje maken. Zelfs voor freaks op de tribune wordt een hele goede camera bereikbaar.
En niet alleen Bernie Ecclestone heeft dan een probleem, maar ook de Champions League, het EK en WK voetbal of de Olympische Spelen. Hoe ga je het reguleren als elk fototoestel ook een High Defenition filmcamera is?
Fotografisch is het speeltje, de Canon EOS 5D MarkII, zo goed dat veel topfotografen overwegen om hun duurdere apparaten te verpatsen en met dit hebbeding verder te gaan. Maar hij kan dus ook nog verbluffend mooie video’s maken. In zeer hoge kwaliteit.
Vraag me niets over resolutie of compressietechnieken, daar heb ik geen verstand van. Het gaat om wat ik zie en dat mag er zeker wezen. Het is om bang van te worden.
Nou denk ik niet dat wij van de televisie straks met fototoestellen gaan lopen, maar deze ontwikkeling zet me wel aan het denken. Natuurlijk gaan firma’s als Canon en Nikon zich steeds meer op het vlak van film begeven en ooit zal er wellicht geen onderscheid meer zijn. Dan is een goede foto gewoon één beeldje uit een filmpje.
Als cameramensen gaan fotograferen en fotografen gaan filmen worden organisatoren van grote evenementen gek. Want hoe moet het met de rechten van bijvoorbeeld Formule1 als elke fotograaf ook een potentiële cameraman is. Hoe bescherm je dan nog de televisiebeelden waar nu nog grof voor wordt betaald?
De televisiezenders met rechten moeten hun camera’s accrediteren voor een evenement. Dat kost ook weer geld. Hoe meer je betaald, hoe groter je werkveld wordt. De cameraman krijgt een sticker op de zijkant van zijn camera en mag onder strenge voorwaarden filmen op afgesproken plekken. Wel of niet in de pitstraat, paddock, grid en nooit langs de baan. De race wordt namelijk geregistreerd door camera’s van de organisatie, zodat zij de regie in eigen hand kunnen houden. Andere filmcamera’s worden niet toegestaan. Zelfs het F1-personeel of de sponsors moeten hun handycam thuis laten. Maar straks is dat dus niet meer te controleren en kan elke fotograaf langs de baan ook even snel een briljant filmpje maken. Zelfs voor freaks op de tribune wordt een hele goede camera bereikbaar.
En niet alleen Bernie Ecclestone heeft dan een probleem, maar ook de Champions League, het EK en WK voetbal of de Olympische Spelen. Hoe ga je het reguleren als elk fototoestel ook een High Defenition filmcamera is?
Prachtig filmpje, en wat mooi dat je met goede fotolenzen zo goed kan werken. Ik zie me hier wel een promo of leader mee draaien.
BeantwoordenVerwijderenHet is verdorie te geil voor woorden! Tering, ik zie mezelf al lopen met de nieuwe 800mm... Zal ik er een convertor tussen zetten? WOW! Man, wat een heerlijkheid!
BeantwoordenVerwijderenMaar je gaat inderdaad krijgen dat fotografen niet met deze camera's naar topevenementen mogen. Alhoewel je het logotje er natuurlijk zo afsloopt. Maar toch... Mmm.. ben erg benieuwd hoe dat verder gaat.
Schoenmaker blijf bij je leest....
BeantwoordenVerwijderenIk zie het iedere weekend langs de voetbalvelden; fotografen schieten hun sportmoment met digicams en met 'n snelheid die de 24 f/s benaderd. In de persruimte wordt uit die lawine van beelden de beste gekozen, beetje bij ge-photoshopt, met name de uitsnede want tijdens het fotograferen is het gewoon "point & shoot", en klaar is de prent. En dat allemaal autofocus. Lijkt mij geen lol meer aan... In De kuip hangen nog oude zwart/wit foto's; handmatig scherpgesteld, afgedrukt op het juiste moment, ter plekke ontwikkeld en mooi grof van korrel DAT waren fotografen...
BeantwoordenVerwijderen@Cyberjo: het ligt er maar aan of dat je werkwijze is. Ik werk zelf bijna uitsluitend manual en zeker geen 20 in een dozijn. Als je weet wat je maken wilt hoef je daar geen 100 voor te maken. Om mij heen zie ik dat langs de circuits ook gebeuren, maar dat zijn veelal amateurs met een verkeerde pas om de nek. Als je niet weet wat je apparatuur NIET kan, dan kan point en shoot je redden. (Ohja, en Photoshoppen want het woordje 'kader' is geheel onbekend). Als je wel weet wat je doet, heb je aan een tiende van hetzelfde materiaal genoeg om je verhaal tevertellen.
BeantwoordenVerwijderenIk zie de toevoeging van film op de 5D niet als concurrentie van het echte camerawerk. (ieder zijn vak!) Ik denk dat die twee prima naast elkaar kunnen bestaan en dat de fotograaf wat meer creativiteit kwijt kan, mocht hij dat willen. Ik zou het niet gebruiken om naderhand het mooiste beeldje uit te zoeken. Da's geen fotograferen meer!
@cyberjo
BeantwoordenVerwijderenFotograferen is een vak. Je moet met één plaatje alles zeggen. Dat heeft niets te maken met filmpen. Het gaat om juiste timing en compositie. En die kun je in tegenstelling tot een filmcamera inderdaad in photoshop nog een beetje aanpassen. Dat heeft er vooral mee te maken dat je veel minder mogelijkheden hebt voor wat lensbereik betreft.
In moeilijk licht situaties zoals dit weekend in Singapore heeft de cameraman het stukken eenvoudiger dan de fotograaf en dat geldt ook in een voetbalstadion. Licht genoeg voor de plaatjes draaier die 24 f/s doet, te weinig voor de fotograaf.
Langs een voetbalveld is het risico groot dat je belichting je beperkt. En dus kun je beter iets meer maken in de hoop dat je de beweging en scherpte in één beeld perfect hebt. Maar blijkbaar moet je daar fotograaf voor zijn om dat te begrijpen! ;-)
Toch denk ik dat ik wel een filmpje ga maken met de 5D.... ;-) Sorry!
@Daniel en Frits; ik sta er soms naar te kijken, naar wat er allemaal op zo'n geheugenkaart staat, de hoeveelheid beelden die een gemiddelde fotograaf schiet. Het is werkelijk ongelofelijk, zo veel. Komt op mij over als gemakzucht maar goed, ik ben dan ook geen fotograaf ;-) Qua belichting valt het in de stadions wel mee hoor, ze moeten allemaal aan een minimunnorm voldoen en digi-camera's zijn altijd nog gevoeliger dan tv-camera's. Bovendien, vroegâh lukte het de fotografen ook... ;-)
BeantwoordenVerwijderen@Peter: Waarom zou een fotograaf geen filmpjes mogen maken en een cameraman geen foto's? Toevallig vind ik fotograferen een heel erg prettige bezigheid en ik kan het ook beter dan de gemiddelde zolderkamerartiest...
BeantwoordenVerwijderen@ Jan Rein,
BeantwoordenVerwijderenUiteraard is het geen zonde als een cameraman ook foto's maakt maar doe het dan wel gescheiden. Ik zie het in mijn krantenwereld steeds vaker, correspondenten die ook beeldmateriaal "verzorgen". Verzorgen tussen aanhalingstekens want ze deinzen er niet voor terug om dit met hun telefoon te doen.... En dan vinden sommige heren het nog vreemd dat je er een vaste baan bij hebt. Ik zou niet weten hoe ik mijn hoofd boven water moet houden hoor... Dan maar onder de noemer "semi-prof" maar zeker geen "zolderkamerartiest". Ik vind wel dat iedereen moet kunnen doen waar ze plezier in beleven, al verdienen ze er geen vermogen mee...
Interessante ontwikkeling, plaatjes zien er wel aardig uit, je hebt alleen wel een knappe geheugenkaart nodig om zoveel data op kwijt te kunnen.
BeantwoordenVerwijderenDenk dat ze makkelijk te herkennen zijn, met een éénbeenstatief zijn nou niet echt "steady" shots te maken ;-)
BeantwoordenVerwijderenRuudje R. te H.