donderdag 19 juli 2012

nachtetappe


Het mooiste gedeelte van NOS Avondetappe zien jullie nooit op televisie. Dat begint pas op het moment dat de wijnglazen geklonken hebben en de lieflijke muziek van Dalida op brute wijze is verstoord door de NOS-leader vanuit Hilversum.
Die wijn wordt vaak niet eens meer opgedronken. De gastheer staat op, geeft zijn gasten een hand en op dat moment transformeert de set, die zojuist nog een baken van rust in de zomeravond was, in een mierenhoop. Het grote opruimen is in Frankrijk al in volle gang voor de reclame op televisie is begonnen.
Terwijl de kerkklok van een dorp verderop middernacht slaat breken de televisienomaden van de NOS gezamenlijk af. En als ik zeg gezamenlijk, dan bedoel ik ook gezamenlijk. Mart zelf brengt zijn tafel naar de materiaalwagen, zijn vrouw sjouwt met stoelen. Michael Boogerd laat zich een bos kabels in de hand duwen en Edwin Winkels zeult met een hele grote filmspot. Gast Peter van der Meersch, hoofdredacteur van NRC, loopt met een monitor en vraagt vertwijfelt waar hij naartoe moet.
Dit is iets wat je zelden ziet in televisieland. Een presentator die meehelpt met het afbreken van het licht is uniek. Een eindredacteur die aan kabels trekt.  Gasten die eerst heel even met stomheid geslagen zijn, omdat ze een korte evaluatie verwachten, en dan maar mee gaan doen. Niemand moppert, iedereen kan er om lachen.
Een kwartier later zie je al niet meer dat dit de locatie van een goed bekeken televisieprogramma was. Het circus wordt ingepakt in twee busjes en een grote aggregaat wagen. Nu pas kan de regisseur zeggen wat hij er van vond en worden de gasten pas echt vriendelijk bedankt.
Een paar uur lang is alles met zorg opgebouwd. Tijdens de uitzending zag het er sprookjesachtig uit en nu is het weg in twintig minuten. Soms duurt het iets langer als de materiaalwagens er niet dichtbij kunnen komen, maar binnen het uur worden de auto's gestart en rijdt het team van de Avondetappe in colonne richting het volgende hotel. Met een beetje mazzel is daar de bar nog open en kan een welverdiend drankje genuttigd worden. De taken voor de volgende ochtend worden diep in de nacht verdeeld.
En een paar uur later staan de eerste medewerkers alweer op om naar de volgende startplaats te rijden, om gasten op te halen op het dichtstbijzijnde vliegveld of om een filmpje te maken op een bergtop.
De rest van de ploeg gaat dan op weg naar het volgende dorpsplein, een ander Frans boerderijtje of een nieuw kasteel.









2 opmerkingen:

  1. Dat is wel toeval, ik vertelde gisteren precies dit verhaal aan iemand omdat je me dit eens hebt verteld naar aanleiding van eerdere avondetappes. Leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is nog niemand op het idee gekomen om dit eens op te nemen en in een aparte rapportage te gieten?

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.