Ribfluwelen types die altijd voor een
dubbeltje op de eerste rang willen zitten, daar heb ik het niet op. Mensen die
zich te pas en te onpas verschuilen achter het motto dat je ‘geen dief moet
zijn van je eigen portemonnee’. Zij die vinden dat je altijd en overal wordt belazerd
en dus iedere verkoper of dienstverlener kritisch benaderen. Die vinden dat het
allemaal afzetters zijn. Lui die standaard vijf offertes opvragen en op
feestjes vertellen dat onderhandelen een ‘sport’ is. Volk dat het volstrekt
normaal vindt om werkelijk overal af te dingen.
Eigenlijk heb ik een gloeiende hekel aan
zuinige mensen. Figuren die kilometers omrijden om bij een goedkopere
benzinepomp te komen. Die bij de bakker om het bonnetje vragen zodat ze alles
nog even kunnen narekenen. Ik krijg tranen in mijn ogen van volwassen dames en heren die bij
de kassa aankomen met een uit het netje geraakte ui en dan vragen wat de prijs
van deze losse bol moet zijn. Of die bij de Ikea op zoek gaan naar een Björn of
Benny met onzichtbare schade, zodat ze toch nog over de prijs kunnen zeiken. Je
kent ze vast wel: de mensen die niets te kort komen en zonder scrupules hun
trouwe schoonmaakster, tuinman, schilder, babysit of garagehouder een poot
uitdraaien.
Het allerergst vind ik de krent die
ongevraagd vrij dwingende adviezen geeft en opschept over de behaalde
resultaten. Als ze mij met trots vertellen hoe zij hun kortingen hebben afgedwongen,
terwijl het eigenlijk een gênante vertoning moet zijn geweest, dan word ik daar
op zijn zachtst gezegd een beetje recalcitrant van. Zeker wanneer ze mij ook
nog proberen te overtuigen van het feit dat ik het allemaal verkeerd doe.
Mijn allergie voor vrekken heb ik waarschijnlijk te danken aan mijn zelfstandig ondernemerschap. Ik moet ook mijn
diensten verkopen. Zelfs een cameraman heeft tegenwoordig te maken met opdrachtgevers
die schaamteloos proberen om eurootjes af te snoepen van de prijs. Mensen die
een uurtarief van zevenendertig euro belachelijk hoog vinden, terwijl ze geen
benul hebben wat daar na belastingen en verzekeringen van over blijft. Dat zijn
vaak ook nog eens mensen die zelf hun hele leven veilig in vaste dienst hebben
gezeten en nog nooit een risico hebben genomen.
Vreselijk.
Alles moet maar goedkoper en goedkoper.
Omdat de klant er niet voor wil betalen,
omdat de concurrentie moordend is, omdat we anders naar een ander gaan, omdat
het toch zulk leuk werk is of omdat je anders maar iets anders moet gaan doen… Uiteindelijk
worden we allemaal meegezogen in de neerwaartse spiraal. Iedereen moet harder
werken voor minder en dat is de schuld van zuinige mensen! (De wet van Rein)
Dus als jij bij de garagehouder een
korting weet te bedingen, dan zal de goede man zijn monteurs harder laten
werken of deze jongens en meisjes uiteindelijk minder goed kunnen betalen. Die
monteurs gaan vervolgens gewetenloos een goedkope Poolse stukadoor inhuren om
hun huisjes op te knappen. Vervolgens krijgt de Nederlandse klusjesman minder
opdrachten en kan die na verloop van tijd geen ervaren tuinman meer inhuren. De
tuinman moet bezuinigen en koopt geen nieuw busje meer bij de garagehouder, die
daardoor zijn personeel nog slechter moet behandelen. Zo knijpen we elkaar uit.
En alleen de rijken der aarde lossen dat probleem voor zichzelf op met
schandalig hoge salarissen en onfatsoenlijke bonussen.
Dat ik bijna alle weekenden moet werken
komt deels door het aanbod van werk, maar ook omdat ik moet pakken wat ik
pakken kan. Een freelance cameraman krijgt al jarenlang hetzelfde bedrag voor
een dag filmen, terwijl alles duurder is geworden. Dat is natuurlijk deels onze
eigen schuld, maar ik vind dat het ook een beetje komt door de mentaliteit van
ons allemaal. Omdat we het inmiddels normaal vinden dat alles goedkoop moet
zijn.
Ik zelf vind het niet erg als ik ergens
voor moet betalen. Ik hoef niet altijd het goedkoopste. Mensen die hun
producten of diensten aan mij verkopen mogen gerust iets verdienen. Zeker als
het de lokale boekverkoper betreft, ons bakkertje of mijn favoriete
garagehouder. Ik koop mijn auto liever bij de betrouwbare Frank van Londen die
er alles aan doet om mij snel en goed te helpen, dan bij de grote
Volkswagendealer, waar ik slechts een nummer ben. Mijn computer haal ik niet
bij de MediaMarkt maar bij The FutureStore. Die winkel is misschien iets
duurder, maar het personeel is echt deskundig en bovendien zeer behulpzaam.
Het enige wat ik namelijk echt belangrijk
vind is service en klantvriendelijkheid. Ik wil dat ze mij graag helpen, ook
als ik eens terug kom met een klein probleem. Ik wil gezien worden als een
loyale klant die ze graag in de watten leggen.
Concurrentie zou wat mij betreft vooral moeten
gaan over kwaliteit, dienstverlening, service, kennis en liefde voor het
product of de dienst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.