woensdag 20 juli 2016

de gossiepossie media

Op de laatste dag van het EK Atletiek in Amsterdam werd ik gewezen op een Facebookbericht van fotograaf Henk Jan Dijks, die zich wezenloos ergerde aan cameramensen van de televisie die telkens voor zijn lens liepen. Hij schreef: “De grootste irritatie bij het EK Atletiek is niet de Wifi of de fotoposities, maar het zijn de cameramensen die telkens door het beeld lopen. Blijkbaar geen rekening (willen) houden met de fotografen. Ze lopen ook nog eens elkaar in de weg (waarom lopen er 2 op de baan?) of kijken niet naar wat ze aan het doen zijn…”
Ik had me voorgenomen om daar niet op te reageren. Maar nu lees ik in NRC dat Cors van den Brink van de website Atletiek Week zich ook mateloos gestoord heeft aan het feit dat de televisie voorrang had. In de krant wordt de open brief die de atletiekjournalist schreef op Villamedia in een breder perspectief getrokken. Jan Benjamin schrijft dat ‘journalisten klagen over een forse achterstand’ en over ‘de dominante positie van de NOS bij grote sportevenementen’.
Op Radio1 mocht Manon Colson vanmorgen kort reageren op dit ‘nieuws’. Ook zij mopperde nog even dat ze als schrijvende journalist altijd achteraan stond en moest wachten tot de rechten hebbende klaar was.
Welkom in 2016 zou ik willen zeggen.
Ga eens kijken bij de Champions League of bij de Formule1. Daar hebben ze het uitgevonden en verbeterd. Het is een direct gevolg van de commercialisering van de sport. Organisatoren en met name hun sponsors hebben nou eenmaal meer belang bij (wereldwijde) coverage op televisie dan bij een foto in de Leeuwarder Courant, een artikel in een tijdschrift of een leuk stukje op de website Atletiek Week. Niet alleen omdat heel veel mensen televisiekijken, maar ook omdat tv stations bereid zijn om veel geld neer te tellen voor de uitzendrechten. De klagende journalisten werken voor bedrijven die niet betalen en bot gezegd dus minder belangrijk zijn. Dat is de reden waarom ze over de linker schouder van cameramensen heen moeten kijken en lang wachten op een exclusieve quote die dan al lang niet meer exclusief is. Sneu, maar zo gaat dat in deze wereld. En ik vrees dat het alleen maar gekker zal worden. Wen er maar vast aan.
Hiermee wil ik helemaal niet zeggen dat de NOS wèl belangrijk is. Als het gaat om Formule1 en Max Verstappen moeten zij immers ook achteraan aansluiten. Net als bij de Champions League of de Jupiler League. Nu heeft de NOS nog een behoorlijk pakket aan sportrechten, maar ze houden daar hun hart vast. De komende jaren gaat dat zeker veranderen als spelers als Ziggo Sport, FOX en Eurosport steeds actiever worden. Grote sportevenementen zijn nou eenmaal dé manier om kijkers en sponsors te trekken.
Het zal mij niet verbazen wanneer de organisatoren van grote sportevenementen als Formule1, de Tour de France of het EK Atletiek in de toekomst ook de fotorechten gaan verkopen aan persbureaus, waarna slechts een zeer selecte groep fotografen beelden mag maken. Nu kan elk medium zijn eigen mensen sturen en gaan ze met z’n allen op een rij staan om ongeveer hetzelfde beeld te schieten. Vervolgens worden die fotografen boos op cameramensen die nauwelijks rekening kunnen houden met het brede woud van tele- en groothoeklenzen in hun rug. De keuze voor exclusieve of zogenaamde host-photographers zou een hoop trekken en duwen voorkomen en in veel gevallen beter beeld opleveren. Dan is het ook makkelijker afspraken maken met de mensen van de tv.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.