Hoewel ik al jaren mijn uiterste best doe om zoveel mogelijk
telefoonnummers met naam en toenaam in het geheugen van mijn smartphone op te
slaan, komt het nog steeds voor dat er slechts cijfers in het display
verschijnen wanneer iemand belt. Deze keer is het een onbekend 06 nummer.
‘Met Jan Rein…’ zeg ik zo vriendelijk mogelijk.
'Hoi! Goedemiddag, met Lucy...'
De prachtige stem aan de andere kant van de
lijn klinkt als muziek in mijn oren, maar er gaat niet gelijk een belletje
rinkelen.
'Ben jij morgen toevallig nog vrij?' vraagt
ze. Deze openingszin en vooral de toon waarop Lucy spreekt doen vermoeden dat
wij elkaar kennen, maar wie is dit en voor welke opdrachtgever werkt ze? Het is
zo lullig als ik te koeltjes reageer en dadelijk blijkt dat ik het natuurlijk
gelijk had moeten weten. Ik wil zeker niet arrogant overkomen. Er speelt
bovendien nog iets anders: Toevallig ben ik morgen beschikbaar, maar als ik nu
te happig zeg dat ik kan werken, loop ik het risico te worden opgezadeld met
een opdracht die mij totaal niet aanstaat. De radertjes in mijn hoofd draaien
op volle toeren.
Als freelance cameraman heb je met veel
verschillende planners en producers te maken. Het verloop is bij sommige
omroepen en bedrijven helaas vrij groot. Dat is onhandig, omdat een goede band
met de mensen die je inhuren essentieel is. Vaak mag een regisseur of
verslaggever zijn voorkeur uitspreken, maar voor veel projecten zijn het
planners die zoeken naar iemand die de klus het beste kan klaren. In zulke
gevallen moeten ze wel aan je denken. Opdrachten worden je gegund en planners
mogen niet te snel afhaken als je een paar keer achter elkaar niet kan. Het
helpt als je op een leuke manier contact met elkaar hebt. Het is namelijk ook
een kwestie van geven en nemen. Daarom is het prettig als je elkaar af en toe
even in de ogen kan kijken, maar ik kom helemaal niet bij al die planners over
de vloer. Enkele ken ik alleen van de telefoon. Soms zitten zij in zo’n goed
beveiligde omgeving dat je niet zonder afspraak binnen kan lopen. Even gezellig
buurten vind ik sowieso lastig, omdat het al snel lijkt alsof je komt leuren om
werk. Spreek je ze nooit, dan bouw je ook niets op. De uitdrukking ‘uit het
oog, uit het hart’ is jammer genoeg ook van toepassing.
Heb je eindelijk een prettig contact
opgebouwd met de planner of producer; gaat hij weg of wordt ze zwanger. De
afgelopen maanden wemelt het van de vacatures voor planners in Omroepland. Bij
elk groot facilitair bedrijf zoeken ze wel iemand. Binnenkort is er dus een
nieuwe lichting en moet ik er weer voor zorgen dat zij mij straks weten te
vinden. Ik wil niet klagen, maar ze vergeten bijna altijd om de freelancers
even te informeren over nieuwe hulptroepen op kantoor. Daar komen wij pas
achter als Lucy al lang en breed is ingewerkt, haar proeftijd voorbij is en ook
zij in de veronderstelling leeft dat ze mij wel eens aan de lijn gehad moet
hebben.
‘Waar is het voor?’ vraag ik aan Lucy, in de
hoop dat door het antwoord alles op zijn plek valt.
‘Nou, ik begreep van de kinderen dat ze met
elkaar willen afspreken en ik moet even naar de kapper, dus wilde ik vragen of
ze na school bij jullie zouden kunnen spelen…’
Oh ja. Tuurlijk. Lucy is de moeder van Abel.
Deze column schreef
ik voor BM (voorheen Broadcast Magazine), hét mediavakblad van Nederland. Elke
maand mag ik een stuk schrijven voor dit tijdschrift in de reeks ‘Point of
view’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.