Omroepen en
producenten kijken kritisch naar de kosten van alle makers die ze inhuren. Het produceren
van televisieprogramma’s is immers behoorlijk arbeidsintensief en personeelskosten
drukken flink op de begroting. Vandaar dat inkopers het liefst per gewerkt
kwartier afrekenen. Sommige facilitaire bedrijven vinden dat ze daar in mee moeten
gaan, met als gevolg dat freelancers onder druk staan om hun dagprijzen in te
ruilen voor uurtarieven. Het is een neerwaartse spiraal waar we op de lange
duur allemaal slechter van worden.
Van beroep ben ik freelance
cameraman. Mijn gezin heeft begrip voor alle onregelmatigheid, het feit dat ik
veel weekenden op pad ben en vaak ’s avonds pas thuis kom als de kinderen al
lang op bed liggen, maar zij willen wel graag hagelslag op hun brood en in de
zomer een paar weken op vakantie. Ook de hypotheek moet worden betaald. Daarom
ben ik genoodzaakt om geld te vragen voor mijn diensten. Ik hoef er niet rijk
van te worden, maar de kachel moet branden.
Praten over geld is
niet bepaald mijn favoriete bezigheid. Liever ben ik op bevlogen wijze bezig met
het uitoefenen van mijn vak, maar ik ben zelfstandig ondernemer en dat brengt
met zich mee dat ik zakelijk moet zijn. Als ZZP’er moet ik immers mijn eigen
belastingen afdragen en zelf een pensioen bij elkaar sparen. Mijn
arbeidsongeschiktheidsverzekering valt in de duurste categorie, omdat het
risico op bedrijfsongevallen of lichamelijk ongemak voor cameramensen kennelijk
net zo groot is als bij bouwvakkers. Op dagen waarop ik niet werk verdien ik
ook niks. Je zou dus kunnen zeggen dat ik als inhuurkracht in de rustige
perioden het risico voor een deel uit handen van mijn opdrachtgevers neem.
Net als de meeste
freelance cameramensen werk ik op basis van een dagprijs. Die is gebaseerd op
10 uur uit en thuis. Als een opdracht korter duurt dan 6 uur berekenen wij 75%
van de dagprijs. Na 10 uur zijn we genoodzaakt een overurentarief te hanteren
van 150%, zodat draaidagen niet oneindig lang duren. Dit is al jarenlang een
geaccepteerde standaard in de omroepwereld.
Freelance cameramensen
kunnen niet werken op basis van uurtje-factuurtje,
omdat zij geen zeggenschap hebben over de indeling van hun werkdagen, zoals
schilders of loodgieters. Die vullen hun dagen lekker op met verschillende
klussen, maar bij ons sluiten projecten bijna nooit op elkaar aan en meestal
hoor je pas op het allerlaatste moment wat de begin- en eindtijden zijn. Dus
kan een cameraman zichzelf slechts één keer per dag verhuren.
Er zijn grote
partijen die freelancers nu onder druk zetten om toch per uur te factureren en
liefst tegen tarieven die onder de prijzen van stukadoors, klusjesmannen of
wasmachinereparateurs liggen. Ook ik ben gevraagd om dat te doen. Als ik hier niet mee werk is de kans groot dat ze mij minder zullen inhuren. Dat vind ik
jammer, maar dit is een principezaak. Ik kan geen korting geven aan het ene
bedrijf en bij de andere firma het volle pond berekenen. Dan werk ik onherroepelijk
mee aan een oneerlijke concurrentiestrijd. Als freelancers zich massaal laten
overhalen zal het niet bij een paar bedrijven of omroepen blijven. Uiteindelijk
moet dan iedereen mee en krijg je een prijzenoorlog over onze rug. Het gevolg
zal zijn dat we allemaal zeven dagen in de week moeten werken en nog niet
genoeg verdienen om een arbeidsongeschiktheidsverzekering te kunnen betalen.
Dat komt de markt, die zo gebaat is bij de flexibiliteit van inhuurkrachten,
zeker niet ten goede. Daarom zijn ZZP’ers die hun winkeltje serieus nemen
genoodzaakt om te strijden voor dagprijzen, ook al maken we ons veel liever
druk over mooi camerawerk.
Deze column schreef ik voor BM (voorheen Broadcast Magazine), hét
mediavakblad van Nederland. Elke maand mag ik een stuk schrijven voor dit
prachtige tijdschrift in de reeks ‘Point of view’. Dit betoog staat in BM 373,
de uitgave van maart 2018. Een abonnement op BM kan ik iedereen uiteraard van harte
aanbevelen.
Beste Rein,
BeantwoordenVerwijderenGoede blog!
Ik ben professioneel fotograaf, en dus net als jij ZZP'er. Ik wil je aanmoedigen om je poot stijf te houden en gewoon dagprijzen te blijven rekenen — en ook om je collega's aan te moedigen om dat te doen. Bedrijven zullen altijd proberen de kosten nog verder te reduceren. Als je dit jaar akkoord zou gaan met afrekening per kwartier komen ze volgend jaar vragen of ze ook per minuut kunnen afrekenen. De vraag stellen is hun goed recht, en het is onze eigen verantwoordelijkheid om onze tarieven op niveau te houden.
Zelf reken ik mijn diensten af in dagdelen en hele dagen. Dat levert soms wel schele ogen, als ik bijvoorbeeld alleen maar een snelle groepsfoto hoef te maken, maar de meeste van mijn opdrachtgevers heeft er geen enkele moeite mee. Sterker nog: het switchen van uurtarieven naar het rekenen in dagen heeft tot de grootste omzetstijging geleid die ik in mijn bedrijf heb meegemaakt. Dus: vol zelfvertrouwen in alle vriendelijkheid je poot stijf houden!
Je spreekt ook over de hoge kosten van je arbeidsongeschiktheid verzekering. Waarschijnlijk heb je wel eens van het Broodfonds gehoord, en besloten dat dit voor jou geen optie was. Maar het lid worden van een Broodfonds en het vaarwel zeggen van de arbeidsongeschiktheidsverzekering was de grootste kosten reductie in mijn bedrijf.
Succes!
Heldere uiteenzetting Rein. Het kan niet genoeg gezegd worden en zou in de opleidingen meegenomen moet worden zodat beginnende beeldmakers serieus kans van slagen hebben om het vol te houden in dit mooie vak.
BeantwoordenVerwijderen