Utrecht. In december heb ik een zakelijke rekening geopend bij de ABN AMRO. Dit had nogal wat voeten in aarde. Naïef als ik was toog ik naar het bankkantoor in De Meern en trots kondigde ik aan dat ik voor mezelf ging beginnen. Of ze even een rekening voor me wilden openen?
Maar dat ging niet zomaar! Daarvoor moest ik een afspraak maken met een accountmanager. Die wist mij een week later te vertellen dat er nogal wat kosten aan zo’n zakelijke rekening vast zitten (je betaalt per transactie) en rood staan kan niet. Daarvoor is een ingewikkeld bedrijfsplan nodig en een onderzoek dat om te beginnen een paar honderd euro kost. Met een beetje mazzel krijg je dan een krediet. Anders ben je dat onderzoeksgeld gewoon kwijt.
Ik zei dat ik dan wel een extra privé-rekening wilde openen. Dat is goedkoper en het is niet zo ingewikkeld om bijvoorbeeld tot € 1.000,- in de min te staan. Maar dat mocht dus niet. Als de bank zou ontdekken dat ik een privé-rekening zakelijk gebruikte zouden ze direct al mijn tegoeden bevriezen en mij eventueel een forse boete geven.
Ik ben nog gaan informeren bij een andere bank, maar ook daar werd ik niet bepaald als klant behandeld. Dus heb ik die rekening bij ABN AMRO geopend. Daar waren overigens weer kosten aan verbonden en ze wilden allemaal papieren zien die ik als starter nog niet had. Het verhaal van de kip en het ei. Om een zaak te beginnen moet je onder andere een bankrekening hebben en om zo’n rekening te openen moet je een eigen onderneming starten...
In de loop van dit jaar heb ik nog eens nagevraagd of het echt niet mogelijk was om een klein beetje rood te staan op mijn zakenrekening. Gewoon omdat je soms even een paar honderd euro meer uit moet geven dan je op dat moment hebt. Het was echter zo belachelijk duur om dat te regelen dat ik er snel vanaf gezien heb.
Nu zat ik vandaag mijn afschriften te checken en zag ik dat er € 4,67 debetrente van mijn rekening is afgeschreven. En toen begreep ik het even niet meer. Ik kan niet rood staan en moet toch debetrente betalen...
Bellen met de bank. Dat is 10 eurocent per minuut, plus de kosten voor gebruik van de mobiele telefoon en dan een ingewikkeld menu afwerken. Ik moest inloggen met mijn e-dentifier, pincode en bankpas. Na het intoetsen van een 1 voor vragen, de 2 voor moeilijke vragen, weer een 1 voor vragen over afschrijvingen en de 4 voor een medewerker (drie minuten menu), kreeg ik een meneer aan de lijn die opnieuw van alles van mij wilde weten voor hij in kon gaan op mijn vraag. Zijn systeem werkte niet optimaal en dus had ik voor niks ingelogd met mijn pas en pincode.
Vervolgens vond die vriendelijke meneer het helemaal niet gek dat ik rente moet betalen bij een rekening waarop je niet rood kunt staan. Dat heeft namelijk te maken met de rentedatum. Ja, de rentedatum. Hij legde mij uit dat er geld van je rekening afgeschreven wordt en dat de rentedatum dan niet automatisch het moment van overboeken is. Hetzelfde geldt voor bijgeschreven bedragen.
Ik snapte er ook niet veel van, maar ben eens gaan kijken bij mijn internetbankieren. Achter elke transactie staat inderdaad een rentedatum. En zo ontdekte ik dat als er vandaag een bedrag wordt afgeschreven dan is de rentedatum vandaag. Maar als er een bedrag wordt bijgeschreven dan is de rentedatum morgen. Zo kon het op mijn zakenrekening gebeuren dat ik deze maand qua rentedata in de min ben gekomen en daarover een boete van vier euro en nog wat moet betalen.
Daar kan ikzelf geen enkele invloed op uitoefenen. Het komt op mij over als pure oplichting. De bank pikt mijn geld door te rommelen met de rentedata. Ik ben van mening dat je nooit debetrente hoeft te betalen als je niet rood staat, maar dat is dus niet zo. Ze hebben slimme trucjes verzonnen. En als ze dat maar bij iedereen doen, dan begrijp ik waar ze die enorme bonussen van betalen. Opeens weet ik ook hoe die Rijkman Groenink aan zijn gouden handdruk van zesentwintig miljoen is gekomen!
Mijn vertrouwen in banken heeft alweer een deuk opgelopen. Alleen kan ik er niets mee. Ik geloof niet meer dat er ook een goede bank bestaat...
Maar dat ging niet zomaar! Daarvoor moest ik een afspraak maken met een accountmanager. Die wist mij een week later te vertellen dat er nogal wat kosten aan zo’n zakelijke rekening vast zitten (je betaalt per transactie) en rood staan kan niet. Daarvoor is een ingewikkeld bedrijfsplan nodig en een onderzoek dat om te beginnen een paar honderd euro kost. Met een beetje mazzel krijg je dan een krediet. Anders ben je dat onderzoeksgeld gewoon kwijt.
Ik zei dat ik dan wel een extra privé-rekening wilde openen. Dat is goedkoper en het is niet zo ingewikkeld om bijvoorbeeld tot € 1.000,- in de min te staan. Maar dat mocht dus niet. Als de bank zou ontdekken dat ik een privé-rekening zakelijk gebruikte zouden ze direct al mijn tegoeden bevriezen en mij eventueel een forse boete geven.
Ik ben nog gaan informeren bij een andere bank, maar ook daar werd ik niet bepaald als klant behandeld. Dus heb ik die rekening bij ABN AMRO geopend. Daar waren overigens weer kosten aan verbonden en ze wilden allemaal papieren zien die ik als starter nog niet had. Het verhaal van de kip en het ei. Om een zaak te beginnen moet je onder andere een bankrekening hebben en om zo’n rekening te openen moet je een eigen onderneming starten...
In de loop van dit jaar heb ik nog eens nagevraagd of het echt niet mogelijk was om een klein beetje rood te staan op mijn zakenrekening. Gewoon omdat je soms even een paar honderd euro meer uit moet geven dan je op dat moment hebt. Het was echter zo belachelijk duur om dat te regelen dat ik er snel vanaf gezien heb.
Nu zat ik vandaag mijn afschriften te checken en zag ik dat er € 4,67 debetrente van mijn rekening is afgeschreven. En toen begreep ik het even niet meer. Ik kan niet rood staan en moet toch debetrente betalen...
Bellen met de bank. Dat is 10 eurocent per minuut, plus de kosten voor gebruik van de mobiele telefoon en dan een ingewikkeld menu afwerken. Ik moest inloggen met mijn e-dentifier, pincode en bankpas. Na het intoetsen van een 1 voor vragen, de 2 voor moeilijke vragen, weer een 1 voor vragen over afschrijvingen en de 4 voor een medewerker (drie minuten menu), kreeg ik een meneer aan de lijn die opnieuw van alles van mij wilde weten voor hij in kon gaan op mijn vraag. Zijn systeem werkte niet optimaal en dus had ik voor niks ingelogd met mijn pas en pincode.
Vervolgens vond die vriendelijke meneer het helemaal niet gek dat ik rente moet betalen bij een rekening waarop je niet rood kunt staan. Dat heeft namelijk te maken met de rentedatum. Ja, de rentedatum. Hij legde mij uit dat er geld van je rekening afgeschreven wordt en dat de rentedatum dan niet automatisch het moment van overboeken is. Hetzelfde geldt voor bijgeschreven bedragen.
Ik snapte er ook niet veel van, maar ben eens gaan kijken bij mijn internetbankieren. Achter elke transactie staat inderdaad een rentedatum. En zo ontdekte ik dat als er vandaag een bedrag wordt afgeschreven dan is de rentedatum vandaag. Maar als er een bedrag wordt bijgeschreven dan is de rentedatum morgen. Zo kon het op mijn zakenrekening gebeuren dat ik deze maand qua rentedata in de min ben gekomen en daarover een boete van vier euro en nog wat moet betalen.
Daar kan ikzelf geen enkele invloed op uitoefenen. Het komt op mij over als pure oplichting. De bank pikt mijn geld door te rommelen met de rentedata. Ik ben van mening dat je nooit debetrente hoeft te betalen als je niet rood staat, maar dat is dus niet zo. Ze hebben slimme trucjes verzonnen. En als ze dat maar bij iedereen doen, dan begrijp ik waar ze die enorme bonussen van betalen. Opeens weet ik ook hoe die Rijkman Groenink aan zijn gouden handdruk van zesentwintig miljoen is gekomen!
Mijn vertrouwen in banken heeft alweer een deuk opgelopen. Alleen kan ik er niets mee. Ik geloof niet meer dat er ook een goede bank bestaat...
oh, dat is echt heul irritant. Je zou ze eens goed door elkaar willen rammelen. Bij de ING heb ik beduidend minder moeite gehad, en was het (4 jaar geleden) in een vloek en een zucht geregeld. Maar ik wil geen reclame voor deze bank maken: ik word er voor de rest ook niet blij van.
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dan altijd maar dat de karma van deze mensen helemaal fout zit en dat ze zelf heel ongelukkig zijn.. :-)
De Rabobank doet over het algemeen ook niet erg moeilijk, zelfs een creditcard is makkelijk te regelen en qua kosten valt het allemaal erg mee.
BeantwoordenVerwijderenWat die rentedata betreft: Een bekend probleem: volgens mij is er een actiegroep die hier binnenkort een rechtszaak over aan gaat spannen.
Er was toch al een wet aangenomen die het rotzooien met rentedata verbiedt? Of heb ik weer eens niet opgelet?
BeantwoordenVerwijderen