zaterdag 18 juni 2022

Darts in Kopenhagen

 

Darts is een Engels spelletje en dus zou je verwachten dat de televisieregistratie van deze sport in handen is van bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk. Dit was misschien ook zo, maar de laatste jaren verzorgen Nederlandse collega’s steeds vaker de live-uitzendingen van grote internationale dartstoernooien. Zo ook de vorige week in Kopenhagen en ik mocht een keer met ze mee. Bij de Nordic Darts Masters van PDC heb ik gelijk mijn debuut gemaakt voor ViaPlay. Weer allemaal nieuwe partijen die voor extra werkgelegenheid in onze branche zorgen en als freelance cameraman juich ik dat natuurlijk toe.

Ik had wel eens bij een dartstoernooi gefilmd, maar ik had niet eerder meegewerkt aan de registratie van de wedstrijden. Dat is een vak apart. Het is interessant om dit eens van dichtbij mee te maken. 

In het Forum van Kopenhagen was een grote regieruimte ingericht achter het podium. Het was er bloedheet, omdat in de matig geventileerde ruimte allerlei apparaten stonden te loeien en best veel mensen met elkaar de beperkte zuurstof deelden. Dat kon mij niet deren. Ik zat, met de joystick van de remotecamera die ik moest bedienen, midden in een voor mij nieuwe ‘sterrenkeuken’. Van dichtbij zag ik de samenwerking tussen de darts-spotter en onze regisseur. Een Engelsman en een Nederlander, die samen het ritme van deze internationale tv-uitzendingen bepaalden. Het is fascinerend om te zien hoe zij inspelen op zoveel variaties, gebruik maken van werkelijk alle keuzemogelijkheden, in een waanzinnig hoog tempo en dat vele uren achter elkaar.

Naar verluid is Richard Ashdown een van de beste darts-spotters van de wereld. Een soort helderziende regie-assistent, die in een razend tempo aan de ogen van darters kan aflezen wat ze zullen gooien. Deze vriendelijke Engelsman weet van elke speler hoe hij of zij op iedere spelsituatie reageert. We hebben in twee dagen tijd vijftien lange wedstrijden in beeld gebracht en voor zover ik het heb meegekregen zat Ashdown er niet een keer naast. Dat is even wonderlijk als briljant. Voor zijn neus had hij een gigantisch touchscreen waarop een digitale variant van het dartbord te zien was. Door op een vak te klikken kon hij razendsnel het juiste shot voorzetten: Een close uitsnede van dat deel van het dartbord waar de pijl terecht zou komen. Hoe het technisch precies werkt is natuurlijk geheim en bovendien snap ik het zelf nog steeds niet helemaal. Een uniek computersysteem is gekoppeld aan een aantal 4K camera’s die op het bord zijn gericht. Dit is uitgedokterd en ontwikkeld door de Nederlandse producent Robbert van Loon van Keytown Productions. Dankzij deze slimme techniek wordt de registratie van deze sport sneller en accurater. Het gaat alleen mis als je er niet ook de juiste mensen bij hebt om zo’n systeem optimaal te laten functioneren. Spotter Ashdown is hierin superbelangrijk, maar daarnaast zit de Nederlandse regisseur Dion Laan. Hij vormt samen met Ashdown het kloppend hart van deze productie. 

Ik heb vaak naar darts gekeken, maar thuis op de bank heb ik me nooit gerealiseerd hoe hoog het tempo ligt. Pok, pok, pok… volgende speler. Pok, pok, pok. De beeldwisselingen volgen elkaar vliegensvlug op. Shots staan gemiddeld twee seconden. Klaar staan, split screen met dartbord, pijl close in bord, nog closer ter bevestiging, applaus, volgende worp, bord close, andere speler, klaar staan, split screen, close bord… De regisseur is sneller dan de vliegende pijlen. Hij schakelt zelf en dat maakt het in mijn ogen alleen maar knapper. De keuze is reuze. Je moet het wel allemaal overzien. Zoveel beeldbronnen en al die verschillende situaties en spelmomenten. Menig concertpianist zou jaloers zijn op zijn vingervlugheid. Hij moet voortdurend de juiste vakjes van het dartbord tonen, want anders is het voor de kijker niet te volgen. 

Ik ben wel wat gewend in de televisie-industrie, maar hier was ik toch echt even onder de indruk. Ondertussen worstelde ik met mijn eigen camera. Ook dat ging allemaal snel. Na een paar legs had ik mijn taken op een rij en kreeg ik langzaam de boel onder controle. Naarmate het toernooi vorderde lukte het steeds meer om zelf iets toe te voegen of keuzes te maken zonder dat de regisseur mij nog moest aansturen. Daarmee kreeg ik niet alleen de smaak te pakken, maar ook lol in het spelletje. 

Na de eerste avond heb ik een diepe buiging gemaakt voor de regisseur en de spotter. Voor de producent heb ik mijn pet afgenomen. Dankzij dit weekend in Denemarken zal ik nooit meer ‘gewoon’ naar darts kijken. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.