woensdag 4 januari 2006

flits

Utrecht. Te hard rijden mag niet. Als je toch harder rijdt dan de toegestande snelheid loop je het risico dat je een bekeuring krijgt. Logisch en terecht. Maar tegenwoordig wordt op iedere hoek van de straat een flitsapparaat neergezet. Blijkbaar brengen die dingen hun geld op. Tot overmaat van ramp heeft de overheid op alle routes die ik veel neem de maximum snelheid verlaagd. En dus stromen de boetes hier aan de lopende band binnen. De afgelopen maand ben ik vier of vijf keer geflitst. Blijkbaar ben ik hardleers, is de Bora een te snelle bolide voor mij en vind ik de maximum snelheid niet hoog genoeg.
Wat is té hard? Tegenwoordig mag ik nog maar 80 rijden op de snelweg. Waarom heet dat nog zo? De maximum snelheid is tegenwoordig zo laag dat zelfs de Chinese Landwind nog een hartstikke veilige auto is. Nog even en je bent sneller op de fiets. Hoewel het plan bestaat dat in de nabije toekomst ook fietsen kentekenplaatjes krijgen, omdat ze anders niet te flitsen zijn. Hardlopen in de bebouwde kom gaat al snel te hard gaan en ik hoorde dat vlugge rollators in 2009 op de bon geslingerd zullen worden.
Verkeersveiligheid is natuurlijk belangrijk. Daar mag je geen grappen over maken, maar veel flitspalen staan op plekken waar het echt niet gevaarlijk is om iets harder dan de toegestane snelheid te rijden en die apparaten doen hun gemene werk ook als je op zondagmorgen vier kilometer te snel over een verlaten weg rijdt. De meeste tijdelijke controles worden uitgevoerd door agenten die in hun jeugd te weinig verstoppertje hebben gespeeld en ze vinden het leuk om een plekje te zoeken waar de automobilist altijd net te laat is met het verminderen van vaart of waar niemand het verwacht. Ik noem dat pesten en vind dat ze vooral in de omgeving van scholen, winkels, bejaardencentra of op gevaarlijke punten moeten staan.
Het nieuwe excuus voor ongelimiteerd flitsen is ons milieu. Amehoela. Vogels schrikken toch ook van dat licht? En zo lang wereldleiders geen drastische maatregelen durven te nemen hoef ik toch zeker niet als een slak over de A2? De overheid doet er jaren over om fabrikanten van auto's te dwingen om die dingen schoner te maken, terwijl dat niet heel moeilijk is, maar geld kost. Het verplichten van een roetfilter in dieselauto's is niet snel in te voeren, omdat Europa dat niet wil. Nu jij weer.
Ik denk overigens dat het beter voor het milieu is dat we zo hard mogelijk rijden en met zo veel mogelijk auto's tegelijk. Dan is de olie eerder op en zijn we niet over 60, maar al over 50 of 40 of zelfs 30 jaar van de benzineauto af. Laten we er nog even van genieten! Moeder natuur zal zich uiteindelijk wel weer herstellen (wat zijn twee eeuwtjes vervuiling op het bestaan van de aarde) en ons nageslacht kan dan mooi lezen over alle avonturen die hun voorouders in dat gevaarlijke en ongezonde tijdperk mee hebben gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.